Friday, November 6, 2009

ကထိန္



ကထိန္ခင္း

၀ါဆိုလၿပည္႔ေက်ာ္ (၁)ရက္ေန႔၌ ၀ါကပ္၍ (၀ါမပ်က္ေစဘဲ) သီတင္းကၽြတ္လၿပည္႔ေန႔၌ ပ၀ါရဏာၿပဳေသာ ရဟန္းရွိရာ ေက်ာင္းတိုက္၌ သကၤန္းတစ္ထည္ ၿဖစ္ေစ၊ အမ်ားၿဖစ္ေစ "ဣမံ စီ၀ရံ သံဃႆ ေဒမိ" ဤသကၤန္းကို သံဃာေတာ္မ်ားအား လွဴဒါန္းပါ၏" ဟု ေလွ်ာက္ထား၍ လွဴရ၏ ။သကၤန္းကို သကၤန္းမရွိေသာ ရဟန္းအား ေပး၍ ထိုရဟန္းက (၀ိနည္းထံုးစံအရ) ကထိန္ခင္းရ၏ ။ သံဃာအားလံုး သကၤန္းၿပည္႔စံုလွ်င္ အၾကီးဆံုးမေထရ္အား ေပး၍ ထိုမေထရ္ၾကီးက ကထိန္ခင္းရ၏ ။ထိုကထိန္ကို ၀မ္းေၿမာက္ေၾကနပ္ပါေၾကာင္းေၿပာေသာ ရဟန္းမ်ားလည္း ကထိန္ခင္းေသာ ရဟန္းႏွင္႔အလားတူ ရသင္႔ေသာ အက်ိဳးမ်ားကို ရၾက၏ ။ ရသင္႔ေသာ အက်ိဳးမ်ားကို စာလာအတုိင္း သိလိုသူတို႔ စာေတာ္ေသာ ဆရာသမားထံ ေမးၾကပါေလ။
ယခုေခတ္ကထိန္

အစပထမ၌ ကထိန္အလွဴသည္ သကၤန္းအလွဴပင္ၿဖစ္၏ ။ ေနာက္မွ သကၤန္း၏အၿခံအရံအၿဖစ္ၿဖင္႔ အၿခားလွဴဖြယ္ အမ်ားပါ၀င္လာ၏ ။ ထိုအၿခားလွဴဖြယ္မ်ားတြင္ ေက်ာင္းတြင္ မရွိမၿဖစ္ေသာ ပစၥည္းမ်ိဳးဆိုလွ်င္ သင္႔ေတာ္ပါေသး၏။ ယခုေသာ္ ပေဒသာပင္သီး၍ လွပေအာင္ တိုလီမိုလီ ကေလးေတြ မ်ားလွ၏ ။ ပေဒသာပင္တစ္ပင္လွ်င္ (၅၀) တန္ ၊(၁၀၀) တန္ စသည္ၿဖင္႔ ဂုဏ္ယူၾက၏ ။ ေက်ာင္းေရာက္ေသာ္ အသံုးမက်လွ။ လူေတြမွာလည္း အကုန္မနည္းေခ်။ ဒီအထဲမွာ ပြဲေတြ ကိုလည္း ထည္႔လိုက္ရေသး၏ ။ ပြဲလမ္းအတြက္ ကုန္က်စရိတ္ႏွင္႔ အသံုးမ၀င္ေသာ တိုလီမိုလီ အတြက္ ကုန္က်ေငြကို ႏုတ္လုိက္လွ်င္ ေက်ာင္း၌ အသံုး၀င္ေသာ သကၤန္း စသည္၏ တန္ဖိုးမွာ ငါးပံုတစ္ပံုမွ် ပါေကာင္းပါေပလိမ္႔မည္။
ဤကထိန္ပြဲတြင္ အသားတင္ အက်ိဳးရၾကသူတို႔ကား ေစာင္၊ ေကာ္ေဇာ၊ ဓါတ္မီး စေသာ ႏုိင္ငံၿခားပစၥည္းေရာင္းသူ ႏုိင္ငံၿခား ကုန္သည္ၾကီးမ်ားပင္တည္း။ မွန္၏ ။ ကထိန္ေခတ္၌ ႏုိင္ငံၿခားဆက္ရေသာ ေငြေတြမွာ သိန္းေပါင္းအေတာ္မ်ားမ်ားပင္ ရွိေပလိမ္႔မည္။ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၌ ကထိန္လွည္႔လည္သည္ကို ၾကည္႔ရႈ႕ေနေသာ ေပါက္ေဖၚသူေဌးတစ္ေယာက္က ၿမန္မာလူၾကီးတစ္ေယာက္အား "ခင္ဗ်ားတို႔လည္း အရမ္းမဲ႔ အလွဴေတြ မရွိလွ်င္၊ ကၽြန္ေတာ္တို႔လည္း ဘိန္းရႈသူေတြ မရွိလွ်င္ ၾကြယ္၀ခ်မ္းသာေသာ ႏုိင္ငံ ၿဖစ္မည္ဟု ေၿပာသတဲ႔။
ဉတ္မၾကီး

ယခုေခတ္ ကထိန္ခင္းၾကရာ၌ " ညွပ္မၾကီး" ေခၚေသာ လွဴဖြယ္ပစၥည္းမ်ား သီးၿခားပါလာသည္ကို ေတြ႔ရ၏ ။ ကထိန္ခင္္းမည္႔ သကၤန္းကို မရွိႏြမ္းပါးေသာ ရဟန္းအား (သို႔မဟုတ္) အၾကီးဆံုးမေထရ္အား ေပးသည္႔အခါ " ဉတ္" ဟုေခၚေသာ ပါဠိတစ္မ်ိဳးၿဖင္႔ ေပးရ၏ ။ ထိုသကၤန္းကို " ဉတ္သကၤန္း" ဟု ေခၚၾက၏ ။ ထို ဉတ္သကၤန္း၏ အၿခံအရံၿဖစ္ေသာ လွဴဖြယ္မ်ားကို "ဉတ္မၾကီး" ဟု ေခၚၾကသည္။ ယခုအခါ ညွပ္မၾကီး ဟု တခ်ိဳ႕က ေခၚေနၾကသည္။ ထို ဉတ္မၾကီးတြင္ ပါ၀င္ေသာ ပစၥည္းမ်ားသည္ အလွဴ႕ဒကာမ်ားက " မည္သည္႔ပစၥည္းသည္ ေက်ာင္းတိုက္ သံဃိကပါဘုရား၊ မည္သည္႔ပစၥည္းက ဉတ္သကၤန္း ခံယူေသာ ပုဂိၢဳလ္ အတြက္ပါဘုရား" ဟု ခြဲၿခား၍ မေလွ်ာက္လွ်င္ အားလံုးပစၥည္းမ်ား ဉတ္သကၤန္း ရသူႏွင္႔သာဆိုင္၏ ။
ဉတ္မၾကီးရသူ

ယခုေခတ္၌ကား သကၤန္းရွားပါးသူတို႔ မရွိေသာေၾကာင္႔ အမ်ားအားၿဖင္႔ အၾကီးဆံုးေသာပုဂၢိဳလ္ ဉတ္သကၤန္း ေပးၾကရ၏ ။ ဉတ္မၾကီး ပစၥည္းမ်ားလည္း ပုဂိၢဳလ္ၾကီးသာ ရေလ႔ရွိ၏ ။ ထိုသို႔ရရာ၌ အၾကီးပုဂိၢဳလ္သည္ တိုက္တာသံဃာ အားလံုးကို ၾကည္႔ရႈ႕ေကၽြးေမြးေနေသာ ပုဂၢိဳလ္ၿဖစ္လွ်င္ ေတာ္ပါေသး၏ ။ သူတစ္ပါးတည္း ခံစားေနေသာ ပုဂၢိဳလ္ၿဖစ္လွ်င္ ထိုအလွဴမ်ိဳးသည္ စနစ္မက်ေခ်။ ယခုအခါ မ်ားစြာေသာ ေက်ာင္းတိုက္တို႔၌ အၾကီးပုဂၢိဳလ္ဆိုတိုင္းလည္း သံဃာႏွင္႔ ေ၀မွ် သံုးစြဲေသာ ပုဂၢိဳလ္ မဟုတ္ေခ်။
သံဃိကစစ္မွကထိန္ေၿမာက္

"ကထိန္သကၤန္း" ဟူသည္ ဆရာေတာ္တစ္ပါး၊ ေက်ာင္းထိုင္ဘုန္းၾကီး တစ္ပါးမွ်ကို ရည္စူး၍ လွဴရေသာ သကၤန္း
မဟုတ္။ သံဃာေတာ္အားလံုး ကို ရည္စူးမွ (တတ္ႏုိင္ပါလွ်င္ တစ္သာသနာလံုးရည္စူးမွ) သံဃိက အစစ္ ၿဖစ္ႏုိင္၏ ။ ယခုကာလ၌ကား မိမိၾကည္ညိဳေသာဆရာေတာ္ ေက်ာင္းထိုင္ဘုန္းၾကီးကို ရည္စူး၍ ကထိန္သကၤန္း လွဴမိတတ္၏ ။ ထိုသို႔ ပုဂၢိဳလ္တစ္ပါးကို ရည္စူးထားလွ်င္ သံဃိက မဟုတ္။ သံဃိက မဟုတ္ၿပန္လွ်င္ ကထိန္သကၤန္း အရာလည္းမ၀င္ႏုိင္။ ဉတ္မၾကီး၌ ထည္႔ထားေသာ လွဴဖြယ္မ်ားလည္း နဂိုကပင္ ဆရာေတာ္အား ရည္စူးၿပီး ၿဖစ္တတ္ေလ၏ ။ ထိုသုိ႔ၿဖစ္လွ်င္ အားလံုးသံဃိက အလွဴမဟုတ္။ ပုဂိၢဳလ္တစ္ပါးအတြက္ ပုဂၢလိကသာ ၿဖစ္ေနေပလိမ္႔မည္။ထို႔ေၾကာင္႔ ကထိန္ခင္းရာ၌ ဆရာေတာ္မ်ားသည္ သံဃိက စစ္စစ္ ၿဖစ္ေအာင္ ေဟာေၿပာသင္႔၏ ။ သကၤန္းမ်ားကို အၿခားေက်ာင္းတိုက္မွ ပင္႔ထားေသာ သံဃာမ်ားအား ခြဲၿခား၍ လွဴလိုေသးလွ်င္ ဤေက်ာင္းတိုက္ရွိ သံဃာမ်ားေက်နပ္ေအာင္ ခြင္႔ေတာင္းၿပီးမွသာ လွဴရလိမ္႔မည္။ သို႔မဟုတ္လွ်င္ ေရစက္ခ်စဥ္ကပင္၊ ဤေက်ာင္းတိုက္အတြက္ သံဃိက၊ ပင္႔သံဃာမ်ားအတြက္ ပုဂၢလိက ဟု ခြဲၿခားလွဴဒါန္းသင္႔သည္။ ဤအေၾကာင္းအရာမ်ားကို လူအမ်ားနားလည္မည္ မဟုတ္ေသာေၾကာင္႔ ဆရာသမားတို႔က နားလည္ေအာင္ ေၿပာၿပသင္႔ၾကပါသည္။
လက္ေတြ႔အၿပစ္

ကထိန္ခင္းၿခင္း၏ စည္းကမ္းမက်မႈ႕ေၾကာင္႔ မ်က္ၿမင္အၿပစ္မ်ား ေတြ႔ေနရသည္မွာ သံဃာ အနည္းငယ္သာရွိေသာ ေက်ာင္း၌ မဲက်ေသာေၾကာင္႔ တစ္ေထာင္တန္ ဉတ္မၾကီးၿဖင္႔ အတီးအမႈတ္ ပြဲလမ္းသဘင္ က်င္းပ၍ တေပ်ာ္တပါး သြားၾက၏ ။ ကထိန္ၿပီးလွ်င္ထိုေက်ာင္း၌ ဓားၿပတိုက္သည္ဟု ၾကားရတတ္သည္။ သို႔မဟုတ္ ကထိန္ရေသာ ဘုန္းၾကီးသည္ ထိုပစၥည္းေတြကို ေရာင္း၍ လူထြက္ေလၿပီဟု ၾကားရတတ္သည္။ သို႔မဟုတ္ နီးစပ္ရာ ဒကာ ဒကာမမ်ားႏွင္႔ ေဆြမ်ိဳးဥာတိတို႔ ခြဲေ၀ယူတတ္ၾက၏ ။ သံဃာမ်ားေသာ္လည္းသံဃာကို ေ၀ေလ႔မရွိေသာ ပုဂၢိဳလ္ၾကီးမ်ား ကထိန္ရရာ၌လည္း ဤနည္းႏွင္ႏွင္တည္း။
ထိုခ်ိဳ႕ယြင္းခ်က္မ်ား မၿဖစ္ေစကာမူ ပေဒသာပင္၌ပါလာေသာ ေစာင္၊ ေကာ္ေဇာ၊ ၿခင္ေထာင္၊ နာရီ၊ စားပြဲ ႏွင္႔ ကုလားထိုင္ စေသာအလွအပ အခမ္းအနားေတြကို သိမ္းဆည္းရ ေနရာခ်ထားရသၿဖင္႔ နဂိုက တရားႏွင္႔ စာေပႏွင္႔ ေနေသာ အရွင္ၿမတ္တို႔မွာ အေႏွာင္႔အယွက္ သဖြယ္ ၿဖစ္ေနေတာ႔၏ ။ ထို႔ၿပင္ ဘာသာေရး ကိစၥဆို၍ တၿခိမ္႔ၿခိမ္႔က်င္းပကာ အတီးအမႈတ္ၿမိဳင္စြာႏွင္႔ လွဴဒါန္းရန္ သြားၾကၿခင္းမွာလည္း အလြန္တိတ္ဆိတ္ၿခင္းကို လိုလားေတာ္မူ၍ ေတာေက်ာင္းမ်ား၌သာ ေမြ႔ေလွ်ာ္ေတာ္မူေသာ ဗုဒၶရွင္ေတာ္၏ အလိုကိုမဆိုထားဘိ၊ ယခုေခတ္ သူေတာ္၊ သူၿမတ္တို႔၏ အလိုမွ်လည္း မက်ေခ်။
ကထိန္ၿပဳၿပင္ေရး

ဤ ေဖာ္ၿပခဲ႔ေသာ အၿပစ္မ်ားကို နားလည္ၾကကုန္ေသာ ဗုဒၶဥပသကာ၊ ဥပါသိကာမတို႔သည္ ဒူးေနရာဒူး ေတာ္ေနရာေတာ္ ဆိုသလိုဘာသာေရးကိစၥ၌ ပြဲလမ္းသဘင္ အေပ်ာ္အပါးကိုလည္း ေရွာင္ရွားဖို႔ရန္ ေတာင္ပန္လိုပါသည္။ မိမိတို႔ အလွဴ၀တၳဳႏွင္႔ ေက်ာင္းမွာအသံုးတည္႔မတည္႔၊ အသံုးတည္႔ၿပန္လွ်င္ သာသနာေရးဆိုင္ရာ ပရိယတ္ ပဋိပတ္ကို အားေပးရာ ေရာက္မေရာက္ကိုလည္းေကာင္း၊အက်ိဳးမမ်ားလွေသာ အသံုးအေဆာင္ ပစၥည္းမ်ားအတြက္ ႏုိင္ငံၿခားသို႔ တိုင္းၿပည္မွ ေငြမ်ား မထြက္ေစဖို႔ကိုလည္းေကာင္း သတိၿပဳေစ
လိုသည္။ထို႔ေၾကာင္႔ ကထိန္ေခတ္ေရာက္၍ လွဴေတာ႔မည္ၾကံလွ်င္ သကၤန္းအလွဴသည္ ဗုဒၶရွင္ေတာ္၏ ပထမ ရည္ရြယ္ေတာ္မူခ်က္ၿဖစ္ေၾကာင္းသတိၿပဳ၍ ေက်ာင္းတိုက္သံဃာမ်ား သကၤန္းအေၿခအေနကို စဥ္းစားသင့္၏ ။ စဥ္းစားရုံႏွင္႔ မၿပီးႏုိင္ပါလွ်င္ ၿပည္႔စံု မၿပည္႔စံု ေမးၿမန္းေလွ်ာက္ထားသင္႔၏ ။ ထို႔ေနာက္ တတ္ႏိုင္ေသးလွ်င္ကား ဖိနပ္အတြက္စဥ္းစားသင္႔၏။ထိုပစၥည္းမ်ားၿပည္႔စံုၾကသည္ဟုဆိုလွ်င္ေဆာင္း၀င္ေတာ႔မည္ၿဖစ္၍ၿခံဳထည္စဥ္းစား
သင္႔၏ ။ ဖ်င္ဧကသီသည္ အလြန္အသံုး၀င္ေသာ ၿခံဳထည္ၿဖစ္ႏုိင္၏ ။ ဖ်င္ဧကသီ က်က်နန ဆိုလွ်င္ ရုံ၍ ၿဖစ္၊ ရန္း၍ ၿဖစ္၊ ေဆာင္းအခါတြင္ ၿခံဳစရာလည္းၿဖစ္ တစ္ခ်က္ခုတ္ သံုးခ်က္ၿပတ္အက်ိဳးရမည္။
ထို႔ထက္ပိုလွ်င္လည္း ပရိယတ္ကို အားေပးရာေရာက္ေအာင္ စာအုပ္၊ ခဲတံ၊ မွင္အိုး အစရွိသည္ကိုလည္းေကာင္း၊ ခပ္ၿမန္ၿမန္ အသံုး၀င္မည္႔ က်မ္းစာအုပ္ကိုလည္းေကာင္း စဥ္းစားသင္႔၏ ။ ထို႔ထက္ ပိုၿပန္လွ်င္ ေန႔စဥ္ အသံုး၀င္ႏိုင္ေသာ ပရုတ္ဆီ၊ လွ်က္ဆား၊၀မ္းႏုတ္ေဆး စေသာ ေဆးမ်ားကိုလည္းေကာင္း၊ သပိတ္ေဆး၊ အ၀တ္ေလွ်ာ္၊ ေရခ်ိဳးရန္ ဆပ္ၿပာကိုလည္းေကာင္း စဥ္းစားသင္႔၏ ။ထိုမွတစ္ပါး လူအမ်ားၿမင္၍ သင္႔ေတာ္ေသာ က်န္းမာေရးလည္း ညီညြတ္ေသာ အၿခားအသံုးအေဆာင္ လိုရာကိုလည္း စဥ္းစားသင္႔၏။ဆြမ္းကို မေကၽြးေသာ္လည္း ကိစၥမရွိ၊ စာသင္တိုက္ၿဖစ္လွ်င္ ဆြမ္းေကၽြးမည္႔အစား ဆန္၊ ဆီ စသည္က သာ၍ အသံုး၀င္၏ ဤသို႔စသည္ၿဖင္႔ ကထိန္ အလွဴဒါနကို ကာလေဒသလိုက္၍ ထိုက္သင္႔သလို သာသနာအားေပးေသာ ကုသိုလ္ၿဖစ္ေအာင္ အနာဂတ္ကာလ၌ ကုသိုလ္ၿဖစ္ေအာင္ ေက်ေက်နပ္နပ္ ၿပဳၿပင္ၾကပါကုန္။
အရွင္ဇနကာဘိ၀ံသ ၏ အနာဂတ္သာသနာေရး မွ....

Print this post

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

Design By

free skin 4 MM

ဒီဇိုင္း : Free Skin For Myanmar Bloggers